Το Netflix και ο αντίκτυπός του

Family_in_living_room_4_-_Netflix_Logo_on_Red

του Στέλιου Παπαθανασόπουλου

Η έλευση του Netflix και στην Ελλάδα σηματοδοτεί μια σειρά από μικρότερες ή μεγαλύτερες εξελίξεις στο επικοινωνιακό πεδίο της χώρας. Η επιτυχία του ή όχι βεβαίως θα εξαρτηθεί από τον εξελληνισμό του προγράμματός του, με άλλα λόγια τη δυνατότητα να προσφέρει ελληνικούς υπότιτλους αν όχι σε όλες τις ταινίες και σειρές που προβάλλει, τουλάχιστον σε έναν μεγάλο αριθμό από αυτές.

Με την έλευση ενός κολοσσού πλέον και στα ελληνικά τηλεοπτικά δρώμενα και σε συνδυασμό με την ταχεία ανάπτυξη, λόγω του έντονου ανταγωνισμού και των εξαιρετικών προσφορών των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, εισέρχεται εκ νέου και ενδεχομένως περισσότερο δυναμικά και στην Ελλάδα η διαδικτυακή τηλεόραση. Η νέα μορφή τηλεόρασης όχι μόνον αντικαθιστά την τηλεθέαση στον συμβατικό τηλεοπτικό δέκτη, αλλά θα προκαλέσει αλλεπάλληλες αλλαγές στην τηλεοπτική συμπεριφορά. Οι συναφείς διαδικτυακές εφαρμογές θα αντικαταστήσουν τα κανάλια, τα τηλεχειριστήρια θα χάσουν την αίγλη τους, ενώ οι οθόνες όπου βλέπουμε τηλεόραση θα μπορεί να είναι στον παραδοσιακό τηλεοπτικό δέκτη, στον επιτραπέζιο υπολογιστή ή στο λάπτοπ, στο τάμπλετ ή στο κινητό.

Οι Έλληνες τηλεθεατές, όπως και σε άλλες χώρες, θα επιλέγουν να παρακολουθούν τις αγαπημένες εκπομπές σε χρονικές περιόδους που αυτοί προτιμούν παρά σε αυτές που ακολουθούν τα κανάλια μέσα από τη ροή προγράμματος. Σήμερα με τις νέες τεχνολογίες μπορούν να το κάνουν, οδηγώντας τον παραδοσιακό δέκτη σε σταδιακή αντικατάσταση. Μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια ανά τον κόσμο, αλλά πλέον και εγχώρια, μεταφέρουν το περιεχόμενό τους και το κάνουν διαθέσιμο και για την τηλεόραση που συνδέεται με το Διαδίκτυο.

Δεύτερον, πολλοί υποστηρίζουν ότι η τηλεόραση μέσω του Διαδικτύου ανταποκρίνεται καλύτερα στις επιθυμίες των τηλεθεατών. Αν και αποσπά μόνον ένα μικρό ποσοστό της τηλεθέασης, η διαδικτυακή τηλεόραση θεωρείται ότι θα αντικαταστήσει τη συμβατική καθώς στο κοντινό μέλλον θα καταγράφουμε με την παράλληλη χρήση οθονών πολυσχιδείς διαδράσεις των χρηστών με τους δέκτες, αν και όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές ο σημαντικότερος λόγος για τον οποίο οι τηλεθεατές στρέφονται είτε στην οθόνη της τηλεόρασης είτε του ηλεκτρονικού υπολογιστή είτε του τάμπλετ είναι και θα είναι το περιεχόμενο.

Τρίτον, μέσα σε αυτό το σκηνικό μπορεί να αλλάξουν τα δεδομένα και των τοπικών αγορών. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, μια τηλεπικοινωνιακή εταιρεία που δεν διαθέτει τηλεοπτικό περιεχόμενο ή κανάλια να συνάψει συμφωνία με το Netflix και να προσφέρει τον ζητούμενο υποτιτλισμό των προγραμμάτων. Κάνοντας κάτι τέτοιο θα μπορεί να προσφέρει ένα νέο πακέτο προσφοράς στην ελληνική αγορά σε ανταγωνιστική, χαμηλή τιμή, αλλάζοντας πλήρως τα δεδομένα.

Τέλος, αλλά όχι τελευταίο σε σημασία, τεράστιο ζήτημα θα προκύψει από την αποκαλούμενη «ρυθμιστική ασυμμετρία», απόρροια τέτοιων εξελίξεων. Είχα ήδη πριν από το καλοκαίρι επισημάνει ότι ο νέος νόμος για τις άδειες είναι ήδη ξεπερασμένος. Θα χρειαστεί άδεια ένας τηλεοπτικός φορέας, όπως το Netflix, για να προσφέρει τα προγράμματά του στην ελληνική αγορά; Θα ζητήσουν τα νέα μέλη του ΕΣΡ άδεια παρόχου περιεχομένου και με ποια κριτήρια (αυτός κι αν είναι πονοκέφαλος); Κι αν γίνει αυτό, έχει την ισχύ η χώρα να έρθει αντιμέτωπη με διεθνείς φορείς και συμβάσεις ή πρακτικές; Κι αν δεν γίνει αυτό, τότε πώς θα ζητήσουμε από τα εγχώρια κανάλια να έχουν άδεια παρόχου περιεχομένου; Γι’ αυτό χρειάζεται νηφαλιότητα και σύνεση, και όχι κραυγές κι υφέρπουσες απειλές.

Δημοσιεύτηκε στα ΝΕΑ 16 Ιανουαρίου 2016 (σελ. 33)

 

 

Advertisements