Όλα αλλάζουν στο τηλεοπτικό τοπίο

της Σόνιας Χαϊμαντά

Ένα μικρό οπλοστάσιο, που προς το παρόν παίζει μόνο άμυνα, «χτίζει» αυτήν την περίοδο η ελληνική τηλεοπτική αγορά προκειμένου να προλάβει το τρένο του metaverse και του streaming που δρομολόγησαν σε στέρεες ράγες οι κολοσσοί του Διαδικτύου και οι παγκόσμιες πλατφόρμες.

Οι τελείες που μπαίνουν στον ελληνικό επιχειρηματικό χάρτη προκειμένου να σχηματίσουν μια τουλάχιστον αξιοπρεπή τηλεοπτική πρόταση «κλειδωμένου» περιεχομένου, πληρωμένου ή δωρεάν-συνδρομητικού, είναι διάσπαρτες και αποσπασματικές με τους λιγοστούς πόρους και την αδύναμη, ακόμη, Τεχνογνωσία να μην μπορούν να ανταγωνιστούν στα …ίσα τις τεχνολογίες και την Καινοτομία ούτε καν την επιθετική εμπορική πολιτική των κολοσσών της Ψυχαγωγίας (Amazon, Netflix, Apple TV, Disney+).

Το streaming έχει έρθει για να μείνει και δεν υπάρχει «παίκτης» στο WEB που να μην καταθέτει τη δική του πρόταση. Την περασμένη εβδομάδα μάλιστα μπήκε στην «αρένα» του streaming και η  Google με περισσότερα από 300 δωρεάν κανάλια με τους ανταγωνιστές να αποτυπώνουν την ανησυχία τους απαντώντας με προσφορές και εκπτώσεις.

Η Google TV μυρίστηκε την ανησυχία των τηλεθεατών που δεν καλοβλέπουν τις πολλές συνδρομές που έχουν να πληρώσουν σε Amazon Prime, Netflix, Disney+ κ.ά. και επιτίθεται με μια έξυπνη συνεργασία με την Pluto TV για μια υπηρεσία ψυχαγωγίας διαθέσιμη στις τηλεοράσεις Google και σε άλλες συσκευές Sony, TCL και Android. Η εμπορική πολιτική της Google είναι γνωστή: Η basic συνδρομή διατίθεται δωρεάν όπως εξάλλου όλες οι υπηρεσίες commodity της μηχανής αναζήτησης, ωστόσο υπάρχει και η δυνατότητα ενοικίασης πρόσθετου περιεχομένου στο Play Store το οποίο περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα επιβράβευσης πιστών πελατών,  ή και στο Peacock Premium.

Θα επιβιώσουν όλοι αυτοί;

Πρόσφατη έρευνα της Deloitte προβλέπει ότι τουλάχιστον 150 εκατομμύρια συνδρομές επί πληρωμή σε συνδρομητικές υπηρεσίες βίντεο κατ απαίτηση (SVOD) θα ακυρωθούν παγκοσμίως το 2022. Δεν ήρθε όμως το τέλος του κόσμου. Με ποσοστά έως και 30% ανά αγορά, προβλέπεται ότι περισσότερες συνδρομές θα προστεθούν παρά θα ακυρωθούν καθώς θα αυξηθεί ο μέσος αριθμός συνδρομών ανά άτομο.

Ο αντίκτυπος στην Ελλάδα

Όσο άγονο και να φαίνεται από τους ισολογισμούς των Μέσων στην Ελλάδα, το επιχειρηματικό μιντιακό τοπίο, σημασία έχει ότι τελικά ο δρόμος των συγχωνεύσεων και των εξαγορών είναι μονόδρομος αλλά όχι και αδιέξοδο: Μεγάλες εταιρείες επεκτείνονται και καινούργιες  προκύπτουν από τα παραδοσιακά Μέσα. Κάποιες επιχειρήσεις και επιχειρηματίες αποχωρούν από το προσκήνιο, ενώ κάποιες άλλες επεκτείνονται και εκτός συνόρων (βλέπε ΑΝΤΕΝΝΑ group).

Καθώς έχει παρέλθει η περίοδος που η «αλλαγή χεριών» στον τηλεοπτικό στίβο είχε το άλλοθι της αδειοδότησης των καναλιών, είναι προφανές ότι στην εποχή του streaming το όποιο επιχειρηματικό ενδιαφέρον, είναι καθαρό, σαφές και με προοπτικές βιωσιμότητας. Εν τω μεταξύ δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά και οι φήμες για μεγάλο γάμο μεταξύ ελεύθερης και συνδρομητικής υπηρεσίας στην Ελλάδα είναι κάτι περισσότερο από βάσιμες. Πρόσφατα η Walt Disney Company Greece ΜΕΠΕ προέβη στην εξαγορά της ΦΟΞ ΝΕΤΓΟΥΟΡΚΣ ΓΚΡΟΥΠ ΕΛΛΑΣ, έναν χρόνο μετά την οριστικοποίηση της συμφωνίας για τη μεταβίβαση όλων των κλάδων δραστηριότητας της πρώτης στη δεύτερη έναντι προσωρινού τιμήματος 600.000 ευρώ.

Στον αστερισμό των εξαγορών όμως δεν βρίσκονται μόνο οι ξένες πλατφόρμες στην Ελλάδα. Συμβαίνει και το αντίθετο: Στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου ο Όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ εξαγόρασε όλα τα κανάλια της Sony Pictures Television για την απόκτηση των συνδρομητικών καναλιών και υπηρεσιών on demand των AXN, Sony, Viasat καλύπτοντας έναν πληθυσμό που ξεπερνά τα 100 εκατ. σε 12 χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (Πολωνία, Ουγγαρία, Τσεχία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σλοβακία, Κροατία, Σερβία, Σλοβενία, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Βόρεια Μακεδονία και Μαυροβούνιο).

Τρεις μήνες νωρίτερα, η Nova γύρισε οριστικά σελίδα μετά και την εξαγορά της από την United Group και την έξοδο από το ΧΑ «αποτάσσοντας» το όνομα Forthnet, δίνοντας έμφαση στα Δίκτυα, στο Περιεχόμενο αλλά και στην Εξυπηρέτηση του πελάτη. Η συνέχεια είναι γνωστή: Με το τίμημα να κλείνει στο 1 δισ. ευρώ, την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου «σφραγίστηκε» η εξαγορά της τρίτης σε μέγεθος τηλεπικοινωνιακής εταιρείας της χώρας (Wind) από τον όμιλο United Group, ιδιοκτησίας του επενδυτικού κεφαλαίου BC Partners. Έτσι στις 16/11/2021 ανακοινώνεται ότι η BC Partners Holding απέκτησε το 14,1% που κατείχε η WIND ΕΛΛΑΣ και ελέγχει πλέον το 79,52% της εταιρείας τηλεπικοινωνιών και συνδρομητικής τηλεόρασης και πλέον έχει τον πλήρη έλεγχό της.  Έναν χρόνο πριν ο Όμιλος Βαρδινογιάννη εξαγόρασε τον Alpha, μια κίνηση-«ματ» που έμελλε να αλλάξει τα πάντα στο μηντιακό πεδίο.

Σήμερα, και με το Netflix να έχει την πρωτοκαθεδρία, με περισσότερους από 400.000 συνδρομητές, το ελληνικό κοινό μπορεί να ψυχαγωγηθεί από τις πλατφόρμες Cinobo, Apple TV, Disney +  και Amazon Prime Video. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το Disney+ ήρθε με τις ταινίες Disney, φυσικά, αλλά και τους υπερήρωες της Marvel, ενώ από το HBO Max στριμάρονται οι ταινίες της Warner Bros.  Μερίδιο στην προτίμηση του κοινού διεκδικούν και το Cosmote TV, η Vodafone TV,  το Wind Vision και φυσικά η Nova.

Και με τη φορολογία;

Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ευρέως γνωστό αν θα φορολογηθούν στην Ελλάδα οι πλατφόρμες που μεταδίδουν περιεχόμενο στα ελληνικά, σε αντίθεση με τις εταιρείες ΟΤΕ και Nova Media, που πληρώνουν φόρο επί των κερδών και επιδοτούν κάθε μήνα, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού των συνδρομητών τους, τη λειτουργία του ΕΔΟΕΑΠ, καταβάλλοντας το 2% επί των ακαθάριστων εσόδων τους από την τηλεοπτική δραστηριότητα.

Η τεχνολογία συμβασιλεύει με το περιεχόμενο

Το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς ο οποίος φαίνεται ότι συγκυβερνά με τον τρόπο μετάδοσης. Όσοι οικονομικοί και ανθρώπινοι πόροι και αν δαπανηθούν από τους καναλάρχες και την ΕΡΤ, αν δεν εκσυγχρονιστεί βαθιά ο τρόπος μετάδοσης αλλά και το μοντέλο (OTT), οι τηλεθεατές θα αρχίσουν στο μέλλον να φυλλορροούν. Ενώ λοιπόν ο τεχνολογικός εξοπλισμός των νοικοκυριών έχει ανανεωθεί έως και κατά 70%, τα ελεύθερα τηλεοπτικά κανάλια συνεχίζουν τα εκπέμπουν σε Standard Definition (SD), για να εξυπηρετηθεί η ανάγκη δημιουργίας χώρου για την επίγεια συνδρομητική τηλεόραση την ίδια ώρα που η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία κάνει λόγο για  πλήρη αξιοποίηση του φάσματος των συχνοτήτων. Ως το τέλος του χρόνου το φάσμα των 700 Μhz θα αποδοθεί στις εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Η ΕΡΤ εξασφάλισε το “προσωρινό δικαίωμα” χρήσης ραδιοφάσματος για τη δοκιμαστική λειτουργία του 5G στην ζώνη, πληρώνοντας το αντίστοιχο τέλος στην ΕΕΤΤ. Τέλος, από την 1η Ιανουαρίου 2022 το πρόγραμμα των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης εθνικής εμβέλειας όλων των κατηγοριών θα μεταδίδεται υποχρεωτικά σε HD εκτός «αν αυτό αποδεδειγμένα δεν είναι τεχνικά εφικτό».

Ένα κοινό με άσπρα μαλλιά

Η αλήθεια αποτυπώνεται στις έρευνες σύμφωνα με τις οποίες η παραδοσιακή τηλεθέαση από οθόνες TV – ακόμη και της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας – συνιστά μια καθημερινότητα των μεγαλύτερων ηλικιών. Οι νέοι αποχωρούν από τη linear μετάδοση ή δεν μπήκαν και ποτέ σε αυτήν, εξαρτάται από το πόσο νέοι είναι. Η συνήθεια της τηλεθέασης για αυτούς συνοψίζεται στη συνδρομητική τηλεόραση, στις πλατφόρμες streaming και φυσικά στο Youtube και στο video.  Οι Έλληνες τηλεθεατές βρίσκονται κολλημένοι στην TV 5 ώρες και 20 λεπτά… αριθμός ρεκόρ για την τελευταία 5ετία. Η πρωτοφανής αυτή επίδοση αφορά στη σεζόν 2020-2021, όπως αποτύπωσε τις επιδόσεις της η εταιρεία Nielsen Measurements στο «Yearbook» που δημοσιοποιεί σε ετήσια βάση.

Και πόσοι είναι οι Έλληνες συνδρομητές;

Αν συνυπολογιστούν και οι ξένες πλατφόρμες streaming που λειτουργούν στην Ελλάδα, όπως το Netflix και η Apple TV, εκτιμάται πως οι χρήστες συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα φτάνουν περίπου το 1,5 εκατ.. Ειδικότερα, στο α΄ εξάμηνο του 2021 η Cosmote είχε 578.851 συνδρομητές ενώ η Nova στο τέλος του 2020 είχε 463.494 σε Ελλάδα και Κύπρο, με το Netflix να εκτιμάται πως διαθέτει 400.000 συνδρομητές στη χώρα. Στην πλατφόρμα της Vodafone εκτιμάται πως είναι εγγεγραμμένοι περίπου 150.000 συνδρομητές και στη Wind Vision φτάνουν τους 80.000, ενώ αν προστεθούν και οι «πειρατές συνδρομητές» τότε ο συνολικός αριθμός συνδρομητών στην Ελλάδα φτάνουν τα 2 εκατ. περίπου.

Κυρίαρχοι του παιχνιδιού είναι η Nova και η Cosmote. Η πρώτη αντικατέστησε την παλαιάς τεχνολογίας, on demand υπηρεσία με μια νέα streaming χρησιμοποιώντας την τεχνολογία ΕΟΝ της United Group. Με την EON ο τηλεθεατής έχει τη δυνατότητα να διακόψει οποιαδήποτε στιγμή ακόμα και το live περιεχόμενο ενώ μπορεί να παρακολουθήσει από οποιαδήποτε συσκευή (τηλεόραση, tablet, smartphone, PC/laptop). Με το EON sports mode, η ΕΟΝ παρέχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε Live στατιστικά κατά τη διάρκεια προβολής αγώνων.

H Cosmote TV έχει συμπληρώσει ήδη έναν χρόνο από την προσθήκη της υπηρεσίας streaming, με σημαντικά αποτελέσματα καθώς ξεπερνά τις 300 χιλιάδες νοικοκυριά.

Τα ελεύθερα streaming

Πρόσφατα ένα ακόμη μεγάλο κανάλι μπήκε στο χορό των εξελιγμένων τηλεοπτικών υπηρεσιών καθώς το Mega απέκτησε τη δική του υβριδική τηλεόραση δίνοντας στους θεατές τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν σε μορφή streaming και on-demand αρκετά μεγάλο μέρος του περιεχομένου του. Το ίδιο εξάλλου έχει συμβεί με την ΕΡΤ (Ertflix) και λίγο αργότερα με το Open και τον ΣΚΑΪ και πρόσφατα με τον ΑΝΤ1+. Το «Mega Play», όπως ονομάζεται, είναι ήδη διαθέσιμο στις smart τηλεοράσεις. Μέσα από το «Mega Play» εκπέμπει και το One Channel, το οποίο με αυτό τον τρόπο απέκτησε εμμέσως πανελλαδική εμβέλεια.

Έναν μήνα νωρίτερα ο ΑΝΤ1, ανακοινώνει το λανσάρισμα της συνδρομητικής πλατφόρμας του που συνδυάζει το σύνολο της ταινιοθήκης του με αποκλειστικό περιεχόμενο από ξένα στούντιο αλλά και… προνομιακό «preview» επιτυχημένων προγραμμάτων. Παράδειγμα οι «Άγριες μέλισσες» που μεταδίδονται 24 ώρες πριν από την over the top πλατφόρμα, στα πρότυπα του Netflix.

Ο ΑΝΤ1+ λειτουργεί ως application που «κατεβάζουν» οι τηλεθεατές στις smart TV, ενώ περιλαμβάνει δωρεάν αλλά και «κλειδωμένο» με συνδρομή περιεχόμενο.

Η διείσδυση του ERTFlix είναι αξιοσημείωτη, έχοντας ξεκινήσει το 2018, υπό τον τίτλο «ΕΡΤ Hybrid», με τη μετάδοση του Mundial, με 165.000 συνδεδεμένες συσκευές και 250.000 θεάσεις, και στη συνέχεια μετονομάστηκε σε ERTFlix.

Πρόσφατα το ERTFlix διαθέτει και εφαρμογή (app) εννοείται δωρεάν, διαθέσιμη σε όλα τα κινητά τηλέφωνα και τα tablets.

Το app της ψηφιακής εφαρμογής αναβαθμίστηκε προ μηνός, προκειμένου το Ertflix να «θυμάται» πλέον ποιο επεισόδιο κάθε σειράς έχουμε δει και σε δεύτερο χρόνο να προτείνει και σειρές ή ταινίες. Σύντομα θα υπάρχει η δυνατότητα, και μάλιστα με υποτιτλισμένες τις ελληνικές σειρές για όσους ομογενείς δυσκολεύονται με τα ελληνικά.  

Θα μάθουμε ποτέ τι παρακολουθεί το σημερινό «θολό» 21%;

Και μέσα σε όλο αυτό το νέο περιβάλλον το ζήτημα των μετρήσεων στην αγορά της τηλεόρασης και του Διαδικτύου παραμένει ακανθώδες. Ο τηλεοπτικός κλάδος αλλά κυρίως οι διαφημιστικές και τα media agencies διεκδικούν τη μέτρηση της απήχησης των τηλεοπτικών προϊόντων που παρακολουθούνται –την ίδια ώρα που προβάλλονται από όλα τα devices: Την τηλεόραση, τον Υπολογιστή, το tablet, το κινητό και όλα αυτά κατά τη διάρκεια της on demand διάθεσης.

Σε αυτήν την περίπτωση η Cosmote TV είναι σε θέση να παρακολουθεί η ίδια την απήχηση των προγραμμάτων της μέσα από τον νέο της ψηφιακό δέκτη και την εξελιγμένη τηλεοπτική της υπηρεσία.

Όμως για τους υπόλοιπους; Κάθε εβδομάδα ξέρουμε από τα «ραβασάκια» της Nielsen ότι το 78-79% των τηλεθεατών που παρακολουθούν κάποιο περιεχόμενο μπροστά από μια συσκευή, «συσπειρώνεται» στα ελεύθερα κανάλια της ελληνικής TV. Και το υπόλοιπο 21%; Σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων Nielsen τα λοιπά (others) συγκεντρώνουν έναν κόσμο που βλέπει από Netflix έως και DVD και από Nova και Cosmote μέχρι video. Πολύ σύντομα – όχι όμως ακόμη και στην Ελλάδα η εταιρεία που έχει αναλάβει στις περισσότερες χώρες του κόσμου να μετρά τον χρόνο και να παρακολουθεί την ανθρωπογεωγραφία της τηλεθέασης, θα αποτυπώνει και τις επιδόσεις των μεγάλων πλατφορμών streaming μέσα από το Nielsen One.

Η μητρική Nielsen ανακοίνωσε ότι «με τα νέα εργαλεία της θα καταγράφει το 100% των λεπτών ροής στις τηλεοπτικές οθόνες, το 75% της θέασης σε πλατφόρμες ροής και το 87% προτίμησης σε ψηφιακό βίντεο που προβάλλονται σε υπολογιστές, κινητές συσκευές και smart τηλεοπτικές συσκευές». Μάλιστα έχει προσθέσει τα εργαλεία μέτρησης για τις πλατφόρμες Roku, Amazon, Hulu κ.ά.

Η μεταπήδηση της διαφήμισης από το αφιλόξενο streaming στο product placement και τα social media

Οι συνήθειες στα MME έχουν υποστεί σημαντική αλλαγή λόγω του streaming και των ψηφιακών πλατφορμών, ιδίως στις νεότερες ηλικιακές ομάδες. Καθώς οι συνήθειες παραμένουν ρευστές, η ανάπτυξη μιας επιτυχημένης στρατηγικής για διαφήμιση γίνεται όλο και πιο δύσκολο έργο και απαιτεί προσαρμοστικότητα και διορατικότητα. Οι διαφημιστικές επαναπροωθούν τις δυνάμεις τους στην τοποθέτηση προϊόντος (Product Placement) σε σειρές όπως το «Casa De Papel», η «Έμιλι στο Παρίσι», το «Sex and the City» κλπ, εννοείται στις χορηγίες και φυσικά στα social media προκειμένου να συνδεθούν με το νεανικό κοινό δεδομένης της ανάγκης να παραμείνουν τα brands συντονισμένα με τη μεταβαλλόμενη διαδικτυακή συμπεριφορά της γενιάς Z, η οποία από φέτος αποτελεί το 40% των παγκόσμιων καταναλωτών.

Ελέγχει κανείς αυτές τις πλατφόρμες;

Τα στοιχεία του ΕΣΡ δείχνουν πως σήμερα εκπέμπουν  τηλεοπτικό πρόγραμμα 117 ιδιωτικές εταιρείες πάροχοι τηλεοπτικού προγράμματος και 5 δημόσια κανάλια (ΕΡΤ1, ΕΡΤ2, ΕΡΤ3, ΕΡΤ Sports, Βουλή TV). Μεταξύ αυτών υπάρχουν 111 πάροχοι περιεχομένου, από τους οποίους οι 92, σύμφωνα με το ΕΣΡ, είναι «ενημερωτικού χαρακτήρα» και 19 «μη ενημερωτικού χαρακτήρα». Το 2019 προστέθηκε το Mega.

Εφαρμόζοντας την ευρωπαϊκή τηλεοπτική οδηγία περί υποχρέωσης ένταξης των παρόχων υπηρεσιών ΜΜΕ και πλατφορμών ροής σε μητρώο, το ΕΣΡ καλεί τις πλατφόρμες ροής και όλους τους παρόχους υπηρεσιών Μέσων Επικοινωνίας να συμπληρώσουν και να καταθέσουν τα στοιχεία τους για τη δημιουργία του πρώτου στα χρονικά μητρώου παρόχων στην Ελλάδα.

H εφαρμογή του άρθρου 37 περί της υποχρέωσης εγγραφής επιχειρήσεων στο Μητρώο του ΕΣΡ, παρέμενε, είναι αλήθεια, σε δυσάρεστη εκκρεμότητα σχεδόν έξι μήνες μετά την ψήφιση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 1808/2018 στον ν. 4779/2021. Πρόκειται για το πρώτο απαραίτητο βήμα για τους εγκατεστημένους στην Ελλάδα παρόχους υπηρεσιών Μέσων Επικοινωνίας, γραμμικών ή μη γραμμικών, συνδρομητικών ή ελεύθερης λήψης. Το ΕΣΡ έχει την υποχρέωση να εκδώσει απόφαση με τα στοιχεία τα οποία, ανά κατηγορία, υποβάλλουν οι πάροχοι για την εγγραφή τους.

Στοιχεία για τις υπηρεσίες τους θα πρέπει να δίνουν στο ΕΣΡ οι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα πάροχοι υπηρεσιών Μέσων Επικοινωνίας στην περίπτωση που θέλουν να διαθέσουν τις υπηρεσίες τους σε άλλο κράτος-μέλος. Σε μια τέτοια περίπτωση, το κράτος-μέλος θα πρέπει αρμοδίως να ενημερωθεί από το ΕΣΡ.

Ποια είναι τα αμέσως επόμενα βήματα; Το Μητρώο, μετά την κατάρτισή του, θα πρέπει να αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως ορίζει ο νόμος προκειμένου η Κομισιόν να συμπεριλάβει και τα ελληνικά data στο αποθετήριο των στοιχείων που διατηρεί.

Θα παραμείνουν ξεκλείδωτα τα γεγονότα Μείζονος σημασίας;

Ενεργά αντανακλαστικά και αυτορρυθμιστική ετοιμότητα επιδεικνύει η τηλεοπτική αγορά αναφορικά με τα γεγονότα μείζονος σημασίας (κυρίως τα αθλητικά) εν αναμονή της ολοκλήρωσης της συμβατικής – προς την Ε.Ε. – υποχρέωσης της Ελλάδας να δημοσιεύσει τον σχετικό κατάλογο με όλες τις εκδηλώσεις και τους αγώνες που πρέπει να μεταδίδονται ελεύθερα και δωρεάν. Η διαδικασία φαίνεται ότι είναι μακρά και επίπονη έχοντας ξεκινήσει ήδη από το 2018   καθώς και ο φάκελος έχει υποβληθεί στην Κομισιόν και έχει τεθεί το θέμα σε διαβούλευση. Εν αναμονή λοιπόν της έναρξης της σχετικής συζήτησης από το υπουργείο  Ψηφιακής Διακυβέρνησης, συνδρομητικά και ελεύθερα κανάλια δείχνουν τη δέουσα ευαισθησία στο θέμα αφήνοντας χώρο στα ελεύθερα για Ολυμπιακούς Αγώνες, αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, τελικό Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου της UEFA και οι αγώνες στους οποίους συμμετέχει η ελληνική εθνική ομάδα (συμπεριλαμβανομένων των προκριματικών), τελικούς UEFA Champions league και UEFA Europa League, τελικό Euroleague Basket, Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου και Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κλειστού Στίβου, Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Στίβου και  Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κλειστού Στίβου, τελικό  Παγκοσμίου Κυπέλλου Μπάσκετ της FIBA και αγώνες όπου συμμετέχει η ελληνική εθνική ομάδα ανδρών (συμπεριλαμβανομένων των προκριματικών, τελικό EuroBasket και αγώνες όπου συμμετέχει η ελληνική εθνική ομάδα, τελικό ποδοσφαιρικού κυπέλλου Ελλάδας, τελικό  κυπέλλου μπάσκετ Ελλάδας κ.ά.

Οι Παράλληλοι Βίοι των Πειρατών

Στενό μαρκάρισμα στους πειρατές πραγματοποιούν όλο και περισσότερο διεθνείς και εθνικοί οργανισμοί αλλά και εταιρείες streaming προκειμένου να περιορίσουν το ψηφιακό αυτό έγκλημα των επιθέσεων στις πλατφόρμες το οποίο αυξάνεται αναλογικά, όσο αναπτύσσονται οι ΟΤΤ υπηρεσίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από την Πρωτοχρονιά του  2020 έως τα τέλη Ιουνίου του 2021, δηλαδή επί 1,5 ακριβώς χρόνο, τα προϊόντα ασφάλειας της Kaspersky εντόπισαν περισσότερες από 93.000 απόπειρες μόλυνσης συσκευών, οι οποίες διαδόθηκαν μέσα από μια από τις  πέντε κορυφαίες πλατφόρμες streaming διεθνώς: Το Netflix, τη Disney+, την Apple TV+, το Amazon Prime Video και τη Hulu.

Το ελληνικό πρόβλημα

Αντίστοιχη είναι η εικόνα που καταγράφεται και για τη χώρα μας, με τους μισούς χρήστες (50%) του δείγματος να πέφτουν θύματα εγκληματιών του κυβερνοχώρου επιχειρώντας να δουν επεισόδια της σειράς Mandalorian. Οι υπόλοιπες τρεις κορυφαίες σειρές, που χρησιμοποιούνται τακτικά ως δόλωμα από phishers, περιλαμβάνουν το Rick and Morty (9,69%), το Peaky Blinders (9,25%) και το Westworld (7,17%).

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι πειρατικές συνδέσεις όπου ο χρήστης μπορεί να παρακολουθήσει αθλητικές διοργανώσεις και τηλεοπτικό ψυχαγωγικό περιεχόμενο φτάνουν τις 500.000. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα διαφυγόντα κέρδη για το Δημόσιο φτάνουν τα 19,8 εκατ. ευρώ ενώ για τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών και ψυχαγωγίας, η απώλεια μπορεί να αγγίζει και τα 150 εκατ. ευρώ, αν υπολογιστεί πως οι 500.000 πειρατικές συνδέσεις σε περίπτωση που ήταν νόμιμες θα απέδιδαν περί τα 20-25 ευρώ σε μηνιαία βάση στους παρόχους. Εάν συνυπολογιστεί και το κόστος αγοράς του εξοπλισμού, τα διαφυγόντα αυξάνονται περαιτέρω.

Σύμφωνα με την έκθεση ανοιχτού διαδικτύου της ΕΕΤΤ, το 2020 η ΕΕΤΤ σε συνεργασία με τους παρόχους μπλόκαρε την πρόσβαση σε 332 ιστότοπους λόγω παραβίασης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, έναντι 26 το 2019 και 38 το 2018.  Υπολογίζεται ότι το 2020 ο κύκλος εργασιών των παράνομων συνδρομητικών συνδέσεων πλησίασε τα 80 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με υπολογισμούς, η κατάργηση των πειρατικών δικτύων θα μπορούσε να στρέψει το 75% των χρηστών που παρακολουθούν αποκλειστικά αθλητικό περιεχόμενο και το 30% των χρηστών που παρακολουθούν γενικά περιεχόμενο να στραφούν σε νόμιμες συνδρομητικές συνδέσεις επιτρέποντας στη βιομηχανία να βγει κερδισμένη κατά 45 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Σίγουρα αυτή η εξέλιξη θα δώσει μεγαλύτερο αέρα στην επιχειρηματικότητα του πεδίου.