Τα μέσα ενημέρωσης στην εποχή της πανδημίας

της Σόνιας Χαϊμαντά

Μεταξύ σφύρας και άκμονος βρίσκονται τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης στο μεσοδιάστημα των δύο lockdown, έχοντας περάσει ήδη 10 «πέτρινα χρόνια» εξαιτίας της γενικής οικονομικής κρίσης αλλά ιδιαίτερα της μιντιακής, οι οποίες κατάφεραν καίριο πλήγμα τόσο στα έσοδα, όσο και στην αξιοπιστία τους. Περαιτέρω πτώση των επιδόσεων των εφημερίδων και των περιοδικών σε κυκλοφορίες και αναγνωσιμότητες, λόγω του περιορισμού των αναγνωστών, ανάλογη πτώση των δεικτών ακροαματικότητας των ραδιοφωνικών σταθμών εξαιτίας της μείωσης μετακίνησης με αυτοκίνητο, αύξηση της τηλεθέασης των καναλιών και επισκεψιμότητας των ιστοσελίδων, χωρίς συνακόλουθη άνθηση των διαφημιστικών εισροών και κεφαλαιοποίηση της συγκυρίας προς όφελος του ταμείου, είναι ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά του πρώτου και δεύτερου κύματος της πανδημίας. Ωστόσο υπάρχουν και σημαντικές διαφορές: Στα ποσά της διαφημιστικής «ένεσης» στα ΜΜΕ για την καμπάνια ενημέρωσης για τον κορονοϊό, στη νέα νομοθεσία που προωθείται για τα ΜΜΕ με τις αντιδράσεις (για ένα σημείο) κομμάτων, ενώσεων και σωματείων να κορυφώνονται με την πρόσφατη απεργία στα τηλεοπτικά κανάλια.

Το φθαρτό χαρτί

Ο Ημερήσιος, Εβδομαδιαίος και Κυριακάτικος Τύπος αποδεικνύεται το πιο ευάλωτο θύμα της πανδημίας: Έχοντας χάσει σημαντικά τη δύναμή τους σε επίπεδο κυκλοφοριών, οι εφημερίδες πούλησαν το 2019 συνολικά 46.776.501 φύλλα δηλαδή 7.431.607 λιγότερα από το 2018. Η πτώση είναι σημαντική καθώς ανέρχεται στο -14%, πόσο μάλλον όταν μόλις 5 χρόνια πριν και συγκεκριμένα το 2014 οι συνολικές πωλήσεις ανέρχονταν σε 95.404.106 φύλλα (-51%).

Συγκρίνοντας την επίδοση σε επίπεδο κυκλοφορίας μεταξύ των δύο lockdown, παρατηρείται σημαντική πτώση και σε ορισμένες κατηγορίες διψήφια. Πιο συγκεκριμένα, μέχρι στιγμής στο β΄ κύμα της πανδημίας ο πρωινός Τύπος διέθεσε στα σημεία πώλησης 6.397 φύλλα έναντι 5.882 φύλλων στο α΄ κύμα (-8,2%). Πτώση κατά 6,9% σημειώνει ο απογευματινός Τύπος (27.705 κατά μέσο όρο ημερησίως έναντι 29.725 στο α΄ lockdown). Μικτότερη πτώση αποτυπώνει ο εβδομαδιαίος Τύπος (-6,1%), ενώ ο Κυριακάτικος διολισθαίνει περαιτέρω κατά 9% καθώς διαθέτει στο περίπτερο 102.000 φύλλα έναντι 113.310 κατά μέσο όρο στο α’ κύμα της επιβολής των περιοριστικών μέτρων. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι η συνολική κυκλοφορία των 9 κυριακάτικων εφημερίδων ανέρχεται σε 177.733 φύλλα την Κυριακή, 1 Νοεμβρίου έναντι 157.302 φύλλων κατά μέσο όρο τον περασμένο Σεπτέμβριο (εκτός lockdown).

Πίνακας: Ο Τύπος ανάμεσα στα δύο Lockdown

Μέση κυκλοφορία

Κατηγορία ΕντύπωνΑ LockdownΒ LockdownΜεταβολή
ΠΡΩΙΝΑ5.8826.397-8,2%
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΑ29.72527.705-6,9%
ΑΘΛΗΤΙΚΑ7.3726.351-13,8%
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ32.39030.250-6,1%
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΑ113.310102.0009%

Πηγή Ε.Ι.Η.Ε.Α.

Η Διαφήμιση που χάθηκε και το «πακέτο» που δεν ήρθε ποτέ

Η διαφημιστική απορρόφηση των Εφημερίδων υπολογίζεται ότι κατρακυλάει κατά 70% στο α΄ Lockdown με το μεσοδιάστημα να ανακάμπτει ανεπαίσθητα για να σταθεροποιήσει την πτώση της στο -65% στο Β΄ Lockdown (μέχρι το τέλος Νοεμβρίου 2020 – Πηγή: media agencies). Την ίδια στιγμή οι εκδότες περιμένουν ως μάννα εξ ουρανού το πολυαναμενόμενο  «πακέτο» στήριξης που εκκρεμεί από τον Ιανουάριο του 2020 (είχε ακυρωθεί λόγω της διαφωνίας της αντιπολίτευσης, επειδή στη λίστα περιλαμβάνονταν λαθρόβια έντυπα τύπου «Μακελειό»).

Ο περιφερειακός Τύπος παραπαίει

Αντίστοιχη ανάγκη για οξυγόνο έχει και ο περιφερειακός Τύπος που κυριολεκτικά πνέει τα λοίσθια. Στο Α’ lockdown δημοσιεύθηκε η απόφαση του αρμόδιου υπουργού για το Ηλεκτρονικό Μητρώο Περιφερειακού και Τοπικού Τύπου για το 2020. Περιλαμβάνονται συνολικά 224 εφημερίδες, μεταξύ των οποίων 110 ημερήσιες και 114 εβδομαδιαίες. Στο Β’ lockdown ο αρμόδιος Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, κ.  Στέλιος Πέτσας, επιβεβαίωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να παρατείνει για έναν χρόνο την ισχύ της υποχρεωτικής δημοσίευσης στον Τύπο των διακηρύξεων και κρατικών δημοσιεύσεων, που λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2020. Οι εκδοτικές Ενώσεις του περιφερειακού Τύπου ζητούσαν την πλήρη αναστολή της απαγόρευσης, με την παράλληλη επαναφορά υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών.

Πέφτουν και τα ντεσιμπέλ του Ραδιοφώνου

Αν και τα επίσημα στοιχεία των εταιρειών ερευνών δηλώνουν ότι ο εγκλεισμός δεν επηρέασε την ακροαματικότητα, οι έρευνες αποτυπώνουν μείωση στο α’ Lockdown της τάξεως του 13% και κατά 7% στο Β΄ Lockdown. Εκεί που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση είναι η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης και προβολής. Σύμφωνα με το Spot Monitor, μειωμένη ήταν η διαφημιστική προβολή των «brands» στο ραδιόφωνο, σε επίπεδο δευτερολέπτων, το 11μηνο 2020 σε σχέση με το 2019, αντικατοπτρίζοντας τις συνέπειες της πανδημίας στην αγορά. Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία του Spot Monitor, για το 11μηνο του 2020 ο διαφημιστικός ραδιοφωνικός χρόνος μειώθηκε κατά 7,96% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019, καταγράφοντας συνολικά 118.906.277 δευτερόλεπτα. Η Αθήνα κατέγραψε μείωση 13,99%, η Θεσσαλονίκη 3,91% και η Περιφέρεια 5,45%.

Η κατηγορία που διαχρονικά επενδύει περισσότερο στη ραδιοφωνική προβολή της, σε επίπεδο δευτερολέπτων, είναι τα Τρόφιμα-Ποτά, ενώ ακολουθεί με μικρή διαφορά, το εξεταζόμενο διάστημα, το Δημόσιο. Έπεται, με μεγάλη διαφορά, η κινητή τηλεφωνία. Εξαιρουμένου του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας που βρίσκεται στην πρώτη θέση, το brand που επένδυσε περισσότερο στη ραδιοφωνική του προβολή ήταν η ΑΒ Βασιλόπουλος.

Η Διαφημιστική δαπάνη του Ραδιοφώνου πέφτει κατά 40% στο α’ lockdown έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος (Πηγή: Media Services S.A.) και κατά 13% μέχρι στιγμής σύμφωνα με πηγές της αγοράς.

Τηλεόραση: Ψηλά η τηλεθέαση, χαμηλά τα έσοδα

Σύμφωνα με τη Nielsen Measurement, ένας στους δύο πολίτες της χώρας έβλεπε τηλεόραση μεταξύ 9.00 και 11.00 το βράδυ την περίοδο της πρώτης καραντίνας. Αποτυπώνεται αύξηση τηλεθέασης κατά 22 λεπτά, κατά μέσο όρο, την περίοδο του πρώτου κύματος της πανδημίας και του lockdown, δηλαδή από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου έως και τις 4 Μαΐου (πηγή: Nielsen στο ετήσιο Year Book).

Η Ελλάδα έρχεται δεύτερη σε τηλεθέαση στην καραντίνα, μετά τη Σερβία με 6,9 ώρες έναντι 7,75 ώρες κατά μέσο. Η υψηλότερη τηλεθέαση εντοπίστηκε τις βραδινές ώρες, όπου ένας στους δύο πολίτες παρακολουθούσε τηλεόραση. Η θεαματικότητα εκείνες τις ώρες κατέγραψε έως και 79% στις επιμέρους ηλικιακές ομάδες. Στις γυναίκες άνω των 55 ετών η μέση τηλεθέαση την περίοδο της καραντίνας έφτασε τις 7,7 ώρες ημερησίως και στους άνδρες τις 6,6 ώρες ημερησίως. Μεγάλη αύξηση καταγράφηκε και στα παιδιά ηλικιών 4 – 17 ετών, καθώς η τηλεθέαση από τις 2,46 ώρες έφτασε τις 2,6 ώρες κάθε ημέρα. Την περίοδο του Β’ Lockdown ητηλεθέαση έχει πέσει στις 5 ώρες και 55 λεπτά κατά μέσον όρο.

Τα Κανάλια εθνικής εμβέλειας στο Α’ Lockdown έβαλαν στο ταμείο τους 10 εκατ. ευρώ από τα 20 εκατ. ευρώ της καμπάνιας για τον κορονοϊό. Παράλληλα, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να βγει στον αέρα των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας η νέα διαφημιστική καμπάνια ύψους 2 εκατ. ευρώ για τα μέτρα της πανδημικής κρίσης. Η αμοιβή της εταιρείας που θα αναλάβει το έργο και τη διανομή των ποσών στους τηλεοπτικούς σταθμούς ορίστηκε στις 149.000 ευρώ.

Η διαφημιστική δαπάνη των καναλιών πέφτει κατά -61% περίπου στο τέλος του χρόνου δηλαδή περίπου στα 180 εκατ. ευρώ έναντι 473 εκατ. ευρώ το 2019. Στο α’ Lockdown έπεσε κατά-75% και στο β’ Lockdown η πτώση είναι ακαθόριστη (λόγω των κεντρικών συμφωνιών που γίνονται αυτήν την περίοδο). Το 2018 ο κύκλος εργασιών της ιδιωτικής τηλεόρασης ήταν 273 εκατ. ευρώ, της ΕΡΤ 194 εκατ. ευρώ και το σύνολο της αγοράς 467 εκατ. ευρώ.

Η καμπάνια – «Στήριξη»

Α’ Lockdown

Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της απώλειας των διαφημιστικών εσόδων των ΜΜΕ, η κυβέρνηση πραγματοποίησε εκστρατεία επικοινωνίας με θέμα τον CoViD-19 («Μένουμε Σπίτι» και «Μένουμε Ασφαλείς») διαθέτοντας στην αγορά των Μέσων ενημέρωσης συνολικά 20 εκατομμύρια ευρώ σε μορφή διαφημιστικής δαπάνης. Το 50% όδευσε στα κανάλια.

Β’ Lockdown

Θα δοθούν άμεσα στα ΜΜΕ άλλα 3 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 2 εκατ. ευρώ θα διοχετευθούν στα κανάλια εθνικής εμβέλειας επειδή «αδικήθηκαν τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο» όπως τόνισε ο αρμόδιος υφυπουργός στον πρωθυπουργό.

Περιφερειακά κανάλια: «Αδικηθήκαμε!»

Στο Α΄ Lockdown, σύμφωνα με τα επίσημα χείλη της κυβέρνησης (Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό κ. Στέλιος Πέτσας) το 20% των 20 εκατ. της πρώτης καμπάνιας κατευθύνθηκε στα κανάλια της Περιφέρειας. Οι καναλάρχες υποστηρίζουν ότι δεν πήραν περισσότερο από το 2%, περίπου 400.000 ευρώ (50 συνολικά σταθμοί, Πηγή: Ένωση Τηλεοπτικών Σταθμών Περιφέρειας).

Στο Β΄ Lockdown δεν είναι γνωστό ακόμη το ακριβές ποσό της απορρόφησης του κονδυλίου για την καμπάνια.

Sites: Αύξηση επισκεψιμότητας χωρίς κεφαλαιοποίηση

Σημαντική άνοδο αποτυπώνει η επισκεψιμότητα των sites που παρέχουν ενημέρωση, από το πρώτο lockdown στο δεύτερο. Ωστόσο χαμηλή πτήση πραγματοποιεί η διαφημιστική δαπάνη με τη μερίδα του λέοντος να οδεύει υπέρ Google Ads και Facebook Ads.

Σημαντικές αλλαγές στο τοπίο των ΜΜΕ στο τέλος του 2020

Οι κυβερνητικές κινήσεις και οι νομοθετικοί χειρισμοί

Είναι κάτι περισσότερο από προφανές ότι το 2020 η ιδιωτική τηλεόραση οδηγείται σε ζημιογόνο χρήση. Τα περισσότερα κανάλια παραμένουν ζημιογόνα λόγω της πανδημίας αλλά και των επιλογών που έκαναν σε ακριβό πρόγραμμα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Η κυβέρνηση προτείνει τα δικά της εργαλεία, προκαλώντας και αντιδράσεις με αφορμή το νομοσχέδιο για τη λειτουργία των τηλεοπτικών καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας.

Το νομοσχέδιο Πέτσα για τα ΜΜΕ με ημερομηνία 8.10.2020:

* Νομοθετεί τη «δοσοποίηση» του τιμήματος των αδειών. Προβλέπει ότι θα καταβάλλονται σε 10 ετήσιες ισόποσες δόσεις. Αυτό κανονικά θα σήμαινε δόση 3,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο από κάθε κανάλι, σύνολο για τα δημόσια ταμεία από τα έξι κανάλια 21 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

* Ειδικότερα, για τη δόση του 2020, προβλέπεται ότι από 3,5 εκατ. ευρώ μπορεί να μειωθεί σε 50.000 ευρώ, εάν το κανάλι βεβαιώσει επενδύσεις ύψους 3,45 εκατ. ευρώ εντός του έτους, με υπογραφή ανεξάρτητου ορκωτού ελεγκτή. Πρόκειται για έκπτωση 98,6%. Ως «επένδυση» θεωρείται το κόστος για την παραγωγή προγράμματος.

* Υπάρχει πρόβλεψη και για τα επόμενα έτη. Τα χρωστούμενα, δηλαδή τα 3,5 εκατ. ανά έτος, θα καταβάλλονται κάθε μήνα και συγκεκριμένα για το 2021 η πρώτη δόση θα καταβληθεί τον Οκτώβριο.

Κατάργηση της υποχρέωσης για 400 μισθωτούς ανά κανάλι

Ο Νόμος Πέτσα καταργεί την υποχρέωση του Νόμου Παππά για 400 εργαζόμενους ανά σταθμό ως εξής: Ενώ προβλέπει ότι παραμένει ο ελάχιστος αριθμός των 400 εργαζομένων, οι εργοδότες θα έχουν τη δυνατότητα να συμπεριλαμβάνουν στον αριθμό αυτόν εργαζόμενους σε συνδεδεμένες εταιρείες ή εταιρείες  παραγωγής, κατά ποσοστό 30%, δηλαδή 120 εργαζόμενους.

Επιπλέον στους 280 εργαζόμενους του κάθε σταθμού που απομένουν θα περιλαμβάνονται και εργαζόμενοι με σύμβαση ανεξαρτήτων υπηρεσιών ή σύμβαση έργου. Με τον τρόπο αυτόν οι καναλάρχες μπορούν να καταργούν θέσεις εργασίας αορίστου χρόνου.  Ενώσεις και Ομοσπονδία Δημοσιογραφικών Ενώσεων αντιδρούν και ζητούν απεργώντας, την άμεση απόσυρση όλων των αντεργατικών διατάξεων του νομοσχεδίου, την έναρξη διαλόγου της Κυβέρνησης με όλους τους εμπλεκόμενους, για την κατάρτιση ενός αυτόνομου νομοσχεδίου που θα ρυθμίζει συνολικά τους Πανελλήνιους και τους Περιφερειακούς Τηλεοπτικούς Σταθμούς.

Έκπτωση στο φόρο από διαφημιστική δαπάνη

Στον ν. 4172/2013 (Α’ 167) προστίθεται άρθρο 22Γ, ως εξής:

Προσαυξημένη έκπτωση διαφημιστικής δαπάνης κατά τα φορολογικά έτη 2020 και 2021. Η διαφημιστική δαπάνη που πραγματοποιεί επιχείρηση κατά τα φορολογικά έτη 2020 και 2021, κατά το μέρος που η εν λόγω δαπάνη αφορά:

α) στην ανάρτηση σε χώρους που νόμιμα προορίζονται για υπαίθρια διαφήμιση, διαφημιστικών και χορηγικών μηνυμάτων ή επί πληρωμή δημοσιεύσεων ή

β) στην αγορά χρόνου ή χώρου, με σκοπό τη μετάδοση ή καταχώρηση δια των ακόλουθων Μέσων Ψυχαγωγίας:

βα) της τηλεόρασης,

ββ) του ραδιοφώνου,

βγ) του κινηματογράφου,

βδ) του διαδικτύου,

βε) των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης και των λοιπών ψηφιακών μέσων και εργαλείων εφόσον η μετάδοση ή η καταχώριση στις υποπεριπτώσεις βδ) και βε) πραγματοποιήθηκε από επιχείρηση που έχει καταχωρισθεί στο Μητρώο Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης του άρθρου 52 του ν. 4339/2015 (Α’ 133) και

βστ) των εφημερίδων και περιοδικών, εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) για το φορολογικό έτος 2020 και κατά εξήντα τοις εκατό (60%) για το φορολογικό έτος 2021 υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

(i) η διαφημιστική δαπάνη της επιχείρησης για το φορολογικό έτος 2020 ανέρχεται τουλάχιστον στο ισόποσο της προ εκδόσεως πιστωτικών τιμολογίων κύκλου εργασιών (τζίρου) διαφημιστικής δαπάνης στα οριζόμενα στην περ. β) Μέσα Ψυχαγωγίας για το έτος 2019 και

ii) η διαφημιστική δαπάνη της επιχείρησης για το φορολογικό έτος 2021 ανέρχεται τουλάχιστον στο εκατό πέντε τοις εκατό (105%) του ποσού της προ εκδόσεως πιστωτικών τιμολογίων κύκλου εργασιών (τζίρου) διαφημιστικής δαπάνης στα οριζόμενα στην περ. β) Μέσα Ψυχαγωγίας για το έτος 2019.

Εφόσον η επιχείρηση βάσει σχετικών κανονιστικών πράξεων της διοίκησης, έχει αναστείλει τη δραστηριότητά της ή επλήγη οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COV!D-19, η ανωτέρω υπό στοιχείο (i) προϋπόθεση πληρούται εφόσον το ύψος της διαφημιστικής δαπάνης για το έτος 2020 ανέρχεται τουλάχιστον σε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) της προ εκδόσεως πιστωτικών τιμολογίων κύκλου εργασιών (τζίρου) διαφημιστικής δαπάνης έτους 2019. Αν προκύψουν ζημιές μετά από την αφαίρεση των ως άνω ποσοστών, αυτές μεταφέρονται με βάση το άρθρο 27.

Αντιδράσεις από Διαφημιζόμενους

Η διαφημιστική αγορά εγείρει σημαντικές αντιρρήσεις στις διατάξεις του νόμου που αφορούν στην προσαρμογή του πλαισίου της διαφημιστικής αγοράς στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω πανδημίας. Στο επίκεντρο των αντιδράσεων της αγοράς είναι η διάταξη που ορίζει ότι δεν θα δοθούν πιστωτικά ούτε για το 2020 σε όσους διαφημιζόμενους έκαναν χρήση της προηγούμενης διάταξης για προσαυξημένη έκπτωση διαφημιστικής δαπάνης. Στην ουσία, ο νόμος θέτει το δίλημμα για τους διαφημιζόμενους «ή πιστωτικά τζίρου από τα κανάλια ή προσαυξημένη έκπτωση στη διαφημιστική δαπάνη από το κράτος» και πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για αιφνιδιασμό των διαφημιζόμενων.

Εκτός από το ζήτημα των πιστωτικών, αντιρρήσεις καταγράφονται στην αγορά

και για το άρθρο που εκτιμάται ότι δημιουργεί σημαντικές επιπτώσεις στα spec,

καθώς απαγορεύει την προαγορά χρόνου, αν δεν έχει συμφωνήσει το κανάλι με

τη διαφημιστική εταιρεία για το ποια θα είναι η έκπτωση. Η εν λόγω διάταξη έχει

στόχο να βάλει φρένο στα spec που οδηγούσαν σε deal ανάμεσα σε διαφημιστικές

και διαφημιζόμενους φέρνοντας προ τετελεσμένου τα μέσα ενημέρωσης. Όπως

είναι γνωστό, το νομοσχέδιο τέθηκε σε διαβούλευση με αρκετά «σφιχτό» περιθώριο

χρόνου και ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαβούλευσης που έληξε στις 9 το βράδυ της 10ης Δεκεμβρίου.

Έκπτωση στη Digea

Έως και τον Φεβρουάριο 2021, οι σταθμοί καταβάλλουν στην DIGEA τη μειωμένη κατά 50% αμοιβή. Το υπόλοιπο 50% θα καλύπτεται από τον προϋπολογισμό.

50% υπέρ των εταιρειών streaming

Με διάταξη που κατέθεσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, το 50% των επιλέξιμων δαπανών ανά τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό πρόγραμμα θα εξάγεται. Οι σειρές ή οι ταινίες θα γυρίζονται στην Ελλάδα, αλλά οι μισές δαπάνες θα μπορούν να τιμολογηθούν στην έδρα του φορέα, εκτός ελληνικής επικράτειας.

Το καθεστώς που ισχύει ως σήμερα είναι η απαλλαγή από φορολογικές υποχρεώσεις έως και 30% και η επιδότηση των ταινιών και των σειρών με ποσοστό ως και 40% των επιλέξιμων δαπανών.

Και η δικαίωση του ΕΔΟΕΑΠ

Το ΣτΕ απέρριψε πρόσφατα στο σύνολό τους τις 7 προσφυγές των εργοδοτών για κατάργηση της θεσμοθετημένης εισφοράς 2% επί του κύκλου εργασιών τους υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, με τις οποίες επεδίωκαν τον ξαφνικό θάνατο του ΕΔΟΕΑΠ που θα είχε σαν αποτέλεσμα την αδυναμία παροχής ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, επικούρησης και εφάπαξ για χιλιάδες δημοσιογράφους, διοικητικούς και τεχνικούς.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s